zabawy i cwiczenia rozwijajace

 



 

Ćwiczenia i zabawy wspomagające rozwój dzieci

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:

-składanie pociętych obrazków, pocztówek, puzzli według wzoru i z pamięci;

-dopasowywanie części obrazków do całości;

-wskazywanie różnic między dwoma obrazkami;

-wyszukiwanie szczegółów na obrazku, np. określonych figur geometrycznych;

-uzupełnianie rysunku brakującymi elementami;

-dobieranie par takich samych obrazków (popularne gry „Memo”);

-odwzorowywanie kompozycji przy użyciu klocków, patyczków, wałeczków wykonanych     z plasteliny według wzoru i z pamięci;

-wyszukiwanie elementów przedmiotu ukrytego pośród dużej ilości obrazków                     (np. gra Dubble);

-segregowanie przedmiotów według podanego kryterium, np. wielkość, kształt, kolor, itp.;

-układanie historyjek obrazkowych i opisywanie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń.

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe:

-wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych, dochodzących z otoczenia np. pralka, mikser, odkurzacz;

-wysłuchiwanie i  wyklaskiwanie usłyszanego rytmu;

-graficzne odtworzenie wysłuchanego rytmu za pomocą, kresek, kółek;

- porównywanie melodii, znanych piosenek pod względem tempa, wysokości głosu, tonacji;

-różnicowanie dźwięków różnych instrumentów muzycznych;

-analiza i synteza sylabowa wyrazów;

-określanie ilości sylab w wyrazach;

-kończenie wyrazów rozpoczynających się dana sylabą;

-wyszukiwanie przedmiotów rozpoczynających się i kończących daną sylabą, głoską;

-dzielenie słów na sylaby z odkładaniem patyczków ( jeden patyczek odpowiada jednej sylabie);

-zgadywanie słów podzielonych na sylaby przez rodzica np. kacz- ka;  faj –ka;  skar-bon-ka;  cu-kier-nia  itp.;

-słuchanie i rozwiązywanie zagadek;

-powtarzanie za dorosłym ciągów słownych (np. but, bluzka, spodnie, skarpetka);

-słuchanie bajek, opowiadań.

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową:

-wrzucanie groszków do lejka, nawlekanie koralików na sznurek;

-lepienie z plasteliny- rozwałkowywanie, ugniatanie, kręcenie kulek;

-zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie;

-wrzucanie klocków do pudełka;

- rzuty do celu (piłeczek, kulek papierowych itp.);

- ubieranie się, rozbieranie, układanie ubranek, przenoszenie ich;

-zabawy piłką, balonem - odbijanie, chwytanie, toczenie;

- gry zręcznościowe.

Ćwiczenia rozwijające motorykę małą:

-swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami;

-nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł;

-wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny;

-zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania

-obrysowywanie szablonów

-zbieranie drobnych elementów pieniążki, ziarenka,-  palcami- kciukiem i wskazującym;

-cięcie po narysowanych liniach;

-wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego

-ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu;

-wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, zabawa np. idzie kominiarz po drabinie, naśladowanie gry na pianinie;

-wciskanie w tablicę korkową, gąbkę pinezek- wyjmowanie ich;
-zabawy z plasteliną, modeliną,

-stemplowanie i kolorowanie;

-wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier;

-układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.

-układanie z patyczków, np. płotów

-ustawianie z klocków wieży, budowanie domów, mostów,

-wypełnianie obrazków, szablonów przez łączenie punktów, zamalowywanie oznaczonych pól, zakreskowywanie, wyklejanie, itp.;

-rysowanie szlaczków rozpoczętych od lewej strony;

-kreślenie linii pionowych (z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej);

-ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach;

-zamalowywanie obrazków;

-kalkowanie;

-łączenie kropek;

-rysowanie po śladzie;

-kończenie szlaczków;

-odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem;

-utrwalenie poprawnego odtwarzania liter pod względem graficznym;

-lepienie liter z plasteliny;

-rysowanie liter na tackach z kaszą manną.

Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą

- wstawanie, siadanie, przykucanie;

- sięganie po przedmioty wskazane przez rodzica;

-przekładanie przedmiotów z jednego pudełka do drugiego;

-podnoszenie przedmiotów i kładzenie ich w wyznaczone miejsce;

- toczenie, chwytanie, kopanie piłki;

- podrzucanie piłki, większej zabawki;

- podrzucanie mniejszej zabawki np. woreczka;

- pchanie przed sobą zabawek na kółkach; 

-  chodzenie po wyznaczonym torze (prosta ścieżka, omijanie przeszkód);

- skakanie obunóż, na jednej nodze – zabawa „jestem wróbelkiem”;

-  stanie na jednej nodze – zabawa „jestem bocianem”. 

 

 

 

 

 

 

Opracowała Ewa Gasperowicz pedagog specjalny



 
Free joomla templates made by Lonex.